Üniversiteler İçin Kısa Vadede İki Öneri

Ülkemizde üniversite eğitimin hali ortada. Maalesef apartmandan bozma üniversiteler hızla açılmaya devam etmekte. Devam etmekle kalmamakta devamlı bu üniversitelere yeni bölümler açılmakta, kontenjanları arttırılmakta. Milyonlarca işsiz mühendis, avukat, öğretmen yetiştiren bu kurumların açılmasındaki amaç nedir uzunca tartışılmalı. 

Herkesin "kendi adına" üniversite açması yerine bu kaynakları kurumsallaşmış, kökleşmiş üniversitelere aktarıp buralarda araştırma merkezleri kursalar daha verimli olmaz mıydı?  Bu mesele uzun ve tartışılması gereken bir konu.  Fakat benim yazımın konusu bu üniversite enflasyonun negatif etkilerini minimize etmeye yönelik daha kısa dönemli ve uygulanabilir iki tane öneriyi içermektedir.

İlk önerim bitirme ödevi. Üniversitelerimizin tüm lisans bölümlerine bitirme ödevi şartı getirilmeli. Her öğrenci kendi bölümü ile ilgili eğitiminin son senesinde bitirme ödevi hazırlamalı ve bu ödevi hazırlamadan mezun olmamalı. Bitirme ödevi yaklaşık bir yıl sürecek çalışma olmalı, ödevin sürecinde  birkaç kez kontrol komitesine girmeli. Üniversitelerin bünyesinde oluşturulacak 5-7 kişilik öğretim üyelerinden oluşan komisyonlar süreci takip etmeli. Böylece kağıt üzerinden formalite yapılan ödevler yerine daha ciddi çalışmalar ortaya çıkacaktır. Pandemi süreci bizlere öğrencileri test odaklı yetiştirmemiz nedeniyle proje, ödev yapamadıklarını gösterdi. Lisans eğitiminde öğrenciye getirilecek ve uzun süre devam edecek bitime ödevi hiç değilse iş hayatına atılmadan önce mesleği ile ilgili proje yapması, hayal gücünü kullanması gibi özellikler kazandıracaktır. 

İkinci önerim ise kontenjanların yarı yarıya düşürülmesidir. Üniversite enflasyonu neticesinde gerekli-gereksiz onlarca üniversite açıldı. Bu üniversiteleri kapatmamız mümkün değil. Bu durumda tüm lisans bölümlerinin kontenjanları yarıya indirilerek hiç değilse kısa vadede lisans mezunu sayısındaki ciddi artış engellenebilecektir. İki yıllık meslek eğitimi ön plana alınarak buradan dört yıllık bölümlere geçişin önü açılmalı böylece öncelik meslek elemanı yetiştirmek olmalıdır. 

Milyonlarca lisans mezunu üretmek üzerine kurulu sistem hem kısa hem uzun vadede çok ciddi toplumsal zararlara neden olacaktır. Bu nedenle öncelikle kontenjanlar yarı yarıya azaltılıp ardından tüm lisans bölümlerine bitirme ödevi şartı getirilerek kısa vadede nicelik ve nitelik problemine çözüm bulunabilir. Ardından uzun vadede problemlerin çözümü üzerine konuşulabilecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder